VIVALDI FOI O PRIMEIRO CLÁSSICO
QUE OUVI, E A PARTIR DAÍ ...
ELE APARECE E DESAPARECE...
RECENTEMENTE CONHECI AS ÓPERAS,
QUE SEGUNDO A WIKEPEDIA SÃO :
QUE SEGUNDO A WIKEPEDIA SÃO :
729 | Ottone in villa | Domenico Lalli | May 1713 | Vicenza, Teatro di Piazza | |
727 | Orlando finto pazzo | Grazio Braccioli | November 1714 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
819 | Orlando furioso | 1714 | Venice, Teatro San Angelo | part survives in manuscript, parts later reworked in RV 728 q.v. | |
724 | Nerone fatto Cesare | Matteo Noris | Carnival 1715 | Venice, Teatro Sant’Angelo | pasticcio (Francesco Gasparini, Giuseppe Maria Orlandini, Carlo Francesco Pollarolo, Vivaldi) |
706 | La costanza trionfante degl'amori e de gl'odii | Antonio Marchi | Carnival 1716 | Venice, Teatro San Moisè | reworked as Artabano, re dei Parti (RV 701) in 1718, then as Doriclea (RV 708) in 1732 |
700 | Arsilda, regina di Ponto | Domenico Lalli | 27 or 28 October 1716 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
719 | L'incoronazione di Dario | Adriano Morselli | 23 January 1717 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
737 | Tieteberga | Antonio Maria Lucchini | 16 October 1717 | Venice, Teatro San Moisè | |
Anh 58 | Il vinto trionfante del vincitore | Antonio Marchi | Autumn 1717 | Venice, Teatro Sant’Angelo | pasticcio, possibly with some music by Vivaldi |
701 | Artabano, re dei Parti | Antonio Marchi | Carnival 1718 | Venice, Teatro San Moisè | reworking of La costanza trionfante (RV 706) |
699 | Armida al campo d'Egitto | Giovanni Palazzi | Carnival 1718 | Venice, Teatro San Moisè. Further performances in Venice on 26 December 1730 and 12 February 1738.[1] | reworked as Gl’inganni per vendetta (RV 720) in 1720 |
732 | Scanderbeg | Antonio Salvi | 22 June 1718 | Florence, Teatro della Pergola | |
736 | Teuzzone | Apostolo Zeno | 28 December 1718 | Mantua, Teatro Arciducale | |
738 | Tito Manlio | Matteo Noris | Carnival 1719 | Mantua, Teatro Arciducale | |
778 | Tito Manlio | Matteo Noris | Carnival 1720 | Rome, Teatro della Pace | pasticcio. Act III only by Vivaldi. |
704 | La Candace, o siano Li veri amici | Francesco Silvani and Domenico Lalli | Carnival 1720 | Mantua, Teatro Arciducale | |
720 | Gl’inganni per vendetta | Giovanni Palazzi or Domenico Lalli | 1720 | Vicenza, Teatro delle Grazie[2][3] | reworking of Armida al campo d’Egitto (RV 699) |
739 | La verità in cimento | Giovanni Palazzi | 26 October (?) 1720 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
715 | Filippo re di Macedonia | Domenico Lalli | 27 December 1720 | Venice, Teatro Sant’Angelo | pasticcio |
734 | La Silvia | Enrico Bissari | 28 August 1721 | Milan, Reggio Ducale | |
710 | Ercole su'l Termodonte | Giacomo Francesco Bussani | January 1723 | Rome, Teatro Capranica | |
717 | Giustino | Nicolò Beregan / Pietro Pariati | Carnival 1724 | Rome, Teatro Capranica | |
740 | La virtù trionfante dell’amore, e dell’odio, overo Il Tigrane | Francesco Silvani | Carnival 1724 | Rome, Teatro Capranica | pasticcio (only Act II by Vivaldi) |
721 | L’inganno trionfante in amore | Matteo Noris | Autumn 1725 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
707 | Cunegonda | Agostino Piovene | 29 January 1726 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
712 | La fede tradita e vendicata | Francesco Silvani | 16 February 1726 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
Anh 55 | La tirannia castigata | Francesco Silvani | Carnival 1726 | Prague, Sporck Theater | |
709 | Dorilla in Tempe | Antonio Maria Lucchini | 9 November 1726 | Venice, Teatro Sant’Angelo | pasticcio |
722 | Ipermestra | Antonio Salvi | 25 January 1727 | Florence, Teatro della Pergola | |
711 | Farnace | Antonio Maria Lucchini | 10 February 1727 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
735 | Siroe, re di Persia | Metastasio | Ascension 1727 | Reggio Emilia, Teatro Pubblico | |
728 | Orlando furioso | Grazio Braccioli | Autumn 1727 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
730 | Rosilena ed Oronta | Giovanni Palazzi | Carnival 1728 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
702 | Atenaide | Apostolo Zeno | 29 December 1728 | Florence, Teatro della Pergola | |
697 | Argippo | Domenico Lalli | Autumn 1730 | Prague, Sporck Theater | seven arias were rediscovered inRegensburg by Ondrej Macek |
696 | Alvilda regina de' Goti | Giulio Cesare Corradi | Spring 1731 | Prague, Sporck Theater | only some arias by Vivaldi, probably from other operas |
733 | Semiramide | Francesco Silvani and Domenico Lalli | Carnival 1731 | Mantua, Teatro Arciducale | |
714 | La fida ninfa | Francesco Scipione | Carnival 1732 | Verona, Teatro Filarmonico | |
708 | Doriclea | Antonio Marchi | 1732 | Prague, Sporck Theater | reworking of La costanza trionfante (RV 706) |
723 | Motezuma | Girolamo Alvise Giusti | 14 November 1733 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
725 | L'Olimpiade | Metastasio | 17 February 1734 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
695 | L’Adelaide | Antonio Salvi | Carnival 1735 | Verona, Teatro Filarmonico | |
703 | Il Tamerlano (Il Bajazet) | Agostino Piovene | Carnival 1735 | Verona, Teatro Filarmonico | pasticcio |
718 | Griselda | Apostolo Zeno /Carlo Goldoni | 18 May 1735 | Venice, Teatro San Samuele | |
698 | Aristide | Carlo Goldoni | Autumn 1735 | Venice, Teatro San Samuele | |
716 | Ginevra principessa di Scozia | Antonio Salvi | 17 January 1736 | Florence, Teatro della Pergola | |
705 | Catone in Utica | Metastasio | 26 May 1737 | Verona, Teatro Filarmonico | |
726 | L'oracolo in Messenia | Apostolo Zeno | 30 December 1737 | Venice, Teatro Sant'Angelo | |
777 | Il giorno felice | ? | 1737 | Venice | |
731 | Rosmira (Rosmira fedele) | Silvio Stampiglia | 27 January 1738 | Venice, Teatro Sant'Angelo | pasticcio arranged by Vivaldi of music byHasse, Pergolesi, Handel, etc.) |
713 | Feraspe | Francesco Silvani | 1739 | Venice, Teatro Sant'Angelo |
De todas que eu conheço,
ResponderExcluirminha preferência é Griselda (718)
e Il Tarmelano (703).
As duas estreadas em 1735.